Ktorá doména je skutočne dobrá?

Kvalitná doména by mala byť predovšetkým krátka, výstižná, ľahko zapamätateľná, najlepšie jednoslovná (alebo dvojslovná), a lepšie bez pomlčiek a čísel, než s nimi. A samozrejme, mala by čo najviac korešpondovať s názvom vašej firmy, – s názvom vášho offline obchodu (ak už taký máte). Pri výbere domény treba už dopredu myslieť aj na to, aby jej názov korešpondoval aj s jej názvom na všetkých relevantných sociálnych sieťach. Je totiž NAOZAJ dôležité, aby bol názov vašej firmy (= váš Brand/ vaša Značka) vždy a všade rovnaký, originálny a nezameniteľný.

Ako na to?

Pokiaľ sa plánujete venovať svojmu biznisu a online marketingu len tu, na Slovensku, vyberajte si predovšetkým slovenské domény, – teda tie s koncovkou sk.  Väčšina Slovákov totiž pri vyhľadávaní stránok, zadáva webové stránky už spolu so slovenskými koncovkami.

Ak je však už ´slovenská´ doména obsadená, (a jej majiteľ vám ju nie je ochotný výhodne predať), môžete si vytvoriť aj doménu s koncovkou .com, .info, net, it, alebo hocijakú inú… Ak vám to vo vašom biznise pomôže, a hodí sa vám to k názvu či k predmetu podnikania, tak prečo nie?!

Musíte si však byť istí, že viete, čo robíte, a že si viete túto novú doménu aj dostatočne marketingovo spropagovať… Ináč by ste do nákupu nevhodnej domény, a do jej náročnej propagácie, vložili množstvo peňazí, času a energie, a tie by sa vám nemuseli vrátiť. O tom, že s doménami sa dá obchodovať podobne ako s pozemkami, a že to takmer nikdy nie je jednoduché a ani výnosné, spomínam v tomto článku.

Nemajte veľké oči! Kvalitná doména je dnes NAOZAJ vzácna. 😉

Preto si každý jeden nákup domény veľmi dobre premyslite, a pokiaľ s týmto doménovým biznisom ešte len začínate, a nemáte s ním dostatok skúseností, poraďte sa o tom s nejakým odborníkom, alebo rovno s kvalitnou webhostingovou spoločnosťou.

Rozhodne však s niekým dôveryhodným, kto už nejaké tie domény nakúpil i predal, kto sa im venuje, a komu aj skutočne zarábajú. Kúpiť si doménu, alebo i množstvo domén, totiž nie je až taký problém.  Oveľa väčším problémom je, správne ich využiť a monetizovať (= dosiahnuť to, aby vám tie domény zarábali :))

Naše slovenské príslovie Dvakrát meraj, raz rež”, je tu skutočne na mieste. Pretože zbytočne si nakúpite množstvo domén, keď ich nebudete vedieť nijako zužitkovať… Ani na predaj, ani na ´parkovanie´ (= zarábanie vďaka umiestňovaniu cudzích reklám na nich), ani na vaše vlastné projekty.

Menej je viac!

Ak vaše domény na nič nevyužívate, a ani vám teda nijako nezarábajú, môže sa stať skôr to, že na nich oveľa viac prerobíte, než zarobíte! Administratívny poplatok za doménu sa totiž platieva na jeden či dva roky dopredu, a ak túto dobu presiahnete, strácate na vašu doménu nárok. Doména zostane naďalej ´Vašou´ iba v tom prípade, ak za ňu opätovne zaplatíte obnovovací poplatok, a to minimálne na celý ten nasledujúci rok vopred… A to sú často krát úplne zbytočné náklady.

Dôležité je teda naozaj rozpoznať hodnotu svojej domény, a nijako ju idealisticky nepreceňovať, ani nepodceňovať. Je pravda, že každá doména má, pre každého z nás, úplne inú hodnotu, no ak si trochu všimnete aktuálny trend, tak zistíte, ako sa situácia s doménami momentálne vyvíja.

Ako si dnes vybrať doménu?

Napr. ja som si všimla, že takmer všetky kvalitné, jednoslovné slovenské domény sú dnes už dávno obsadené. Ľudia sú však výmyselníci, a tak za ne hľadajú náhradné riešenia… Mnohí si kupujú ´slovenské´ názvy domén s neslovenskými koncovkami, ako napr. strom.com, čo však ja osobne nepovažujem za to najsprávnejšie riešenie. Môže vám to totiž vyjsť, avšak aj vôbec nemusí..! Závisí od vás, ako veľmi sa tomu povenujete, a koľko energie, času a finančných prostriedkov ste ochotní svojmu online biznisu venovať.

Naopak, veľmi sa mi páči , keď ľudia do vymýšľania názvu zakomponujú svoju vlastnú fantáziu, a vytvoria tak jedinečný a originálny merch.  Napr. niečo na spôsob rozprávkovej bytosti, alebo vymyslenej fantastickej krajiny = napr. niečo ako lákavé, horúce Chocolissimo, či svojská Maxana (eshop s dámskym XL/XXL oblečením).

Takéto kreatívne pomenovanie považujem za NAJlepšie a NAJautentickejšie! Je veľmi zaujímavé, originálne, ľahko zapamätateľné, má potenciál absorbovať do seba množstvo ďalších rozšírení, – a ak na ňom trochu popracujete, časom sa z takejto domény môže stať veľmi hodnotný a autoritatívny web. Tak veľa šťastia pri výbere tej správnej domény!  ;))