Doména je pri online podnikaní nevyhnutnou záležitosťou, ktorú budete celkom určite potrebovať. O tom, ktorý názov domény je dobrý a ktorý nie, si môžete prečítať v tomto mojom článku. Pri výbere domény treba myslieť na viacero vecí, a keďže každá jej kúpa tiež niečo stojí, treba si takéto investovanie peňazí dobre premyslieť. Ak ste sa však už pre nejakú pevne rozhodli, a plánujete na nej vybudovať svoj brand, neváhajte dlho, aby vám ju niekto nevyfúkol!

Celkovo existujú až 3 možnosti ohľadom vlastnenia domén, a podnikania na nich:

A. Obchodovanie s doménami? Neodporúčam!

Ak práve uvažujete o skutočnom a nefalšovanom ´obchodovaní´ so slovenskými, .com, či inými doménami, tak som počula, že to už nie je ´to, čo to bývalo´, takže ani ja sama vám tento typ podnikania neodporúčam. A už vôbec nie vtedy, ak s týmto typom biznisu nemáte absolútne žiadne skúsenosti.

Mať dobrú, resp. originálnu doménu, je síce skvelá vec, no treba ju aj vedieť využiť. A keď ani náhodou netušíte, ako na to, tak je vám na nič aj tá jedna jediná, a najlepšia na svete! :/ A to už ani nehovoriac o tom, že kúpiť si desiatky, či stovky domén (a nevedieť, čo s nimi), by pre vás boli len vyhodené peniaze.

Takže NIE, tadiaľto cesta nevedie!!! A ak áno, tak poriadne zarúbaná, tŕnistá, a rovno do pekla. POUČENIE: Neobchodujte so žiadnymi doménami, ak s tým nemáte reálne skúsenosti!

B. Podnikanie na svojej vlastnej doméne? Určite áno!!! 😀

V dnešnej modernej, internetovej dobe sa totiž bez vlastnej webstránky naozaj nezaobídete! Čokoľvek na svete dnes hľadáte, hľadáte to totiž práve tam, na internete. A nebyť tam, – tak to je podnikateľské faux pas, ktoré sa len tak neodpúšťa, a na ktorom (v konečnom dôsledku) stratíte len vy sami. Kvôli tomu, že ste si nenaštudovali, čo to tá doména a webhosting vlastne je… A tak, aby sa to nestalo, poďme sa pozrieť, čo tieto pojmy vlastne znamenajú:

Doména je názov webstránky. Meno, pod ktorým sa tá-ktorá webová stránka hľadá. Originálne meno, pod ktorým aj vy nejakú tú webstránku na internete vyhľadávate, nachádzate a navštevujete. Na doméne však ešte nemusí byť žiaden obsah, a ani text. Domainer, či podnikateľ, ktorý si na nej plánuje ten obsah (text, fotografie, videá, blog, eshop, online magazín, zľavový portál) vybudovať, si ju však už dopredu zaregistruje, aby ho niekto nepredbehol… Aby mal tú doménu už dopredu zakúpenú… A aby si bol istý, že na najbližší rok bude len a len jeho, a nie niekoho iného…

Webstránka je už internetová stránka s nejakým obsahom. Je to doména, na ktorej je už vytvorený nejaký ten obsah: texty, obrázky, či videá. Sú to všetky tie bežné, spravodajské, informačné či zábavné weby, ktoré tak radi navštevujete, pretože sa vám zdajú byť zaujímavé a inšpiratívne.

Webhosting je služba, ktorú vám webhostingová spoločnosť poskytne na to, aby ste obsah vašej webovej stránky mohli na internete verejne prezentovať. Bez hostingu by ten váš obsah nikto z ľudí nevidel, a ani nenašiel. Webhosting proste potrebujete vtedy, keď na svojej doméne plánujete mať skutočnú a funkčnú webstránku = vlastný eshop, prezentáciu svojej osoby či firmy, alebo ak chcete ľudí informovať, vzdelávať či zabávať.

C. Podnikanie na ´prenajatej´ doméne? Radšej NIE, zbytočné!

Napokon je tu ešte aj tretia možnosť. Prenajať si nejakú subdoménu, s názvom síce podľa vášho výberu, avšak na doméne tretieho rádu. Znamená to, že názov vašej domény, i všetky texty tejto vašej webstránky, budú zároveň ako keby majetkom a obsahom aj iného subjektu – prevádzkovateľa tejto hlavnej a nadradenej domény. Vaša doména, tým pádom, nebude plnohodnotnou doménou, ale len subdoménou = doménou na doméne niekoho iného.

Okrem menšej miery slobody, právomocí a počtu funkcií, to má zároveň aj nepekný ´viditeľný´ nedostatok, a to ten, že táto Vaša (sub)doména bude mať dlhý a ťažšie zapamätateľný názov, napr. v tvare: www. VasNazov. ichnazov .sk Takéto riešenie je vhodné vtedy, ak si svoje online podnikanie plánujete len vyskúšať, a zatiaľ si nie ste istý, či do toho reálneho podnikania aj naozaj pôjdete.

Ak však podnikať NAOZAJ plánujete, tak ani túto možnosť vám neodporúčam! Takéto typy (sub)domén totiž nevyzerajú príliš seriózne… Radšej všetok svoj čas, peniaze a energiu vložte do skutočne VAŠEJ, a plnohodnotnej domény, a urobte z nej čo možno najlepšiu webstránku, ktorú si budete vedieť aj sami spravovať. Držím vám v tom palce!